Besøg hos Røde kors
—–
10. oktober 2019
Fra kl. 13 – ca. 16.00
—–
Landskontoret
Blegdamsvej 27
KBH. Ø
Ugen efter Røde Kors’ årlige landsindsamling besøgte 40 fra seniorklubben landskontoret tæt ved Trianglen. Og det var glade værter, som tog imod. Trods færre indsamlere – i år ca. 25.000 – nåede man samme beløb som i 2018 – godt 16 mio kr.
Vi samledes i den nyeste del kaldet ”Frivillighuset”. Udefra ligner det en gigantisk trappe, der er klistret på en gul 3 etagers bygning. ”Trappen” er skænket af A.P. Møller fonden. Der er fri adgang til at sætte sig på trappen. Den nye Metrostation ”Trianglen” ligger kun 100 meter fra.
I trappens indre og gravet ned i kælderniveau, findes i den ene ende et stort konference område med mødelokaler og en aula. I den anden ende findes ”Røde Kors Oplevelsen”. En række ”oplevelsesrum”, hvor de ældste elever i folkeskolen og andre nysgerrige kan prøve kræfter med Røde Kors’ arbejde. Der er åbent en eftermiddag/aften hver uge.
Frivillighuset er en fysisk ramme for udviklingen af Røde Kors’ aktiviteter, som er baseret på frivilliges indsats. Ambitionen er at få forbipasserende og andre nysgerrige til at kigge ind og gå på opdagelse i Røde Kors.
Velkomst ved kommunikationschef Klaus Nørskov:
Da alle var godt placeret med kaffe og kager, bød vores vært velkommen. Det var, som Klaus nævnte, atter en travl dag på landskontoret med en voksende humanitær krise i det nordlige Syrien, hvor Tyrkiet var rykket ind. Vores program blev dog ikke påvirket.
Vores program havde 4 hovedpunkter:
- Genbrugsbutikkerne i Danmark
- Hvordan arbejder Røde kors med ”oplevelseskommunikation”
- Oplevelsesrummene – oplev Røde Kors medarbejdernes forhold og dilemmaer i katastrofeområderne.
- Røde Kors internationalt, opsamling og spørgsmål.
1. Genbrugsbutikkerne:
Den mest synlige Røde Kors aktivitet i Danmark er nok genbrugs-butikkerne. Genbrugschefen, Tina Dannerborg, med 11 år i Røde Kors, fortalte, at Røde Kors har 240 genbrugsbutikker i Danmark og 1900 genbrugs tøjcontainere. Genbrug er drevet af ca. 10.000 frivillige, som understøttes af landskontoret og lokale timelønnede til visse logistik opgaver. En stor organisation med 200 mio i årlig omsætning og 70 mio i overskud. 60 % går til Røde Kors’ danske aktiviteter og 40 % til de internationale opgaver.
Genbrugsbutikken er ofte den eneste tilbageværende butik i de små byer. Der er 144 tøjbutikker, 17 møbelbutikker og 79, som har det hele. Man sorterer ca. 8.000 tons tøj om året, som enten genbruges som tøj eller som tøjfibre, der indgår i anden produktion. Kunderne kender man ret godt gennem kundeanalyser. Lidt overraskende er den største gruppe under 25 år. Men der er alle typer. Motiverne ? Både muligheden for at spare penge og for at gøre en god handel, men klimahensyn er nu også en voksende grund til at vælge genbrugskøb frem for køb af nyt. Meget i Nordsjælland og Sønderjylland. Butikkerne er i øvrigt landets største sælgere af vinylplader og af fysiske bøger. Detailhandlen er glade for genbrugsbutikkerne. De trækker folk til. De findes dog ikke i butikscentre. Huslejen er for dyr.
Der udskiftes 2000 frivillige om året. De kommer ofte via andre, der i forvejen er engagerede. Andre henvender sig direkte i en butik og forhører sig eller tilmelder sig på Røde Kors’ hjemmeside. Der var mange spørgsmål til Tina Dannerborg, som dog til sidst måtte gå for at holde andre aftaler.
2. Røde Kors oplevelseskommunikation:
Seniorkonsulent Morten Schwarz Lausten tog over og bragte os ind i en af Landskontorets stigende udfordringer. At få ørenlyd midt i en voksende og ofte overfladisk strøm af kommunikation via en ligeledes voksende strøm af medier og ændrede medievaner.
For 20 år siden var kanalerne og metoderne færre og mere enkle. I dag oversvømmes vi af informationer, og fakta kæmper med følelser. Vi er blevet ”tonedøve” grundet mængden af katastrofeinformationer. Røde Kors er dog tvunget til at kommunikere. For at skaffe penge, for at skaffe frivillige og for at pleje Røde Kors’ omdømme.
Kommunikations medarbejderne har måttet finde nye veje for at få deres budskaber set, hørt og forstået. Man arbejder nu med oplevelseskommunikation. Oplevelser er en eftertragtet vare, en mega trend. Man kan sige, at modtagerne danner øjeblikkelige valg, når de ser billeder og berøres. Oplevelser skaber engagement og empati, som er en afgørende forudsætning for, at Røde Kors kan få befolkningens støtte.
Et eksempel på Røde Kors’ oplevelses-metode er filmen ”Brothers Accross Borders.com”. Det er en interaktiv film (bør opleves, findes på nettet). Den foregår i Syrien og Tyrkiet, og er udviklet af Røde Kors. En engagerende og fængslende fortælling om leveforholdene for de mennesker, der lever i disse områder, og om de valg, de er nødt til at træffe. Filmen er udarbejdet til elever og studerende i alderen 12-17 år. Den kombinerer visuelle fortællinger med spil med flere svarmuligheder. Eleverne skal træffe valg og oplever, hvordan livet er for en syrisk flygtning. Filmen tager dem med til rigtige lokationer i Syrien og Tyrkiet. Man oplever og er i virkelige situationer i stedet for blot at høre om dem gennem nyhederne og sekundære kilder.
3. Oplevelsesrummene:
Et anden af metoderne i oplevelseskommunikationen er de nye oplevelsesrum, og her tog Simon Durmus Kay over. Han gav et levende oplæg til vores næste oplevelser. Delt i 2 hold gik vi til den anden del af kælderetagen, hvor vi i forskellige rum blev mødt af virkeligheden for Røde Kors medarbejdere i ”felten”. Vi oplevede via virtuelle briller at stå midt i en flygtninge strøm, at skulle tage stilling midt i krigssituationer, at skulle beslutte midt i tunge dilemmaer. Vi fik realistiske indtryk af flygtninges modtagelse i asyl situationen og meget andet. Vi kunne have brugt timer i de rum, men havde desværre kun ca. 45 min. Fotos fra rummene viser lidt af det, vi oplevede. Vi kan slå fast, at oplevelseskommunikation virker !!
4. Om det internationale Røde Kors, opsamling og spørgsmål ved Klaus Nørskov:
Efter de stærke oplevelser tog Klaus Nørskov over og fastslog, at vi uanset strømmen af nyheder om katastrofer statistisk set lever i en historisk fredelig tid. Lige nu er der 40 igangværende konflikter, men det har været langt værre. Vi lever dog også i en populistisk periode, hvor snævre budskaber har grobund, og hvor der er tendens til, at beslutningstagere (f.eks. politikere) melder det ud, der skal til, for at få- og bevare magten.
Røde Kors skabtes af Henry Dunant i Geneve i 1864, hvor den første Geneve-konvention blev underskrevet af 14 lande, og der dannedes en forening til at organisere frivillige hjælpearbejdere = Røde Kors. I dag har 193 lande underskrevet konventionerne, som er gældende retningslinjer for krigsførelse. Ved underskrivelsen forpligter de sig til at oprette nationale Røde Kors eller Røde halvmåneorganisationer. Den internationale Røde Kors organisation i Geneve organiserer indsatsen, hvor de nationale organisationer ikke kan virke – f.eks. ved borgerkrige. Dansk Røde Kors bistår med specialister i de fælles humanitære aktioner. Det særlige ved Røde Kors er, at man aldrig vælger side. Man hjælper alle i nød.
I Danmark er Røde Kors til stede over hele landet med omkring 32.000 frivillige i de 204 lokale Røde Kors afdelinger. Der var mange spørgsmål til Klaus Nørskov, men pladsen i denne beretning rummer ikke mere. Læs mere på Røde Kors hjemmeside.
Vores meget aktive besøg sluttede ca. Kl. 16.00 med vin til alle aktørerne fra Røde Kors.