Direktør Lisbeth Henrichsen tog imod os og vi fik en fantastisk god oversigt over, hvordan SEGES Innovation foregår i dag.
Lisbeth Henrichsen
Lisbeth er direktør på 4. år for SEGES Innovation. Lisbeth er født og opvokset på et landbrug ved Vejen, uddannet agronom og har arbejdet med rådgivning om svineproduktion i England, og været forbi Patriotisk Selskab før hun i 2015 startede hos SEGES. Bor på Overgaard Gods, Randers, hvor ægtefælle arbejder som godsforvalter og er medejer af forældrenes skovbrug,
SEGES Innovation
Det er SEGES Innovations vision at være det førende innovationsmiljø indenfor landbrug og fødevarer.
Denne lille video viser hvad SEGES Innovation er i dag.
SEGES Innovation P/S blev i 2022 udskilt fra Landbrug & Fødevarer, idet forskning og udvikling bør være frit og uafhængigt, og ikke påvirket af erhvervet, og idet netop de offentlige og private fondes støtte til forskning forudsætter uvildighed.
500 medarbejdere fordelt på Axelborg, i Karup (grise) og med langt de fleste på Agro Food Park 15, Aarhus.
SEGRS arbejder stadigt ’fra jord til bord’, men meget er ændret, og det primære fokus ler på andre områder end tidligere.
Fokus
Nogle primære fokusområder:
- Klima er langt det største fokusområde. Vi skal nå klimamålene i 2023, men det koster. Prisen er minimum 230 mio. om året. I dag handler en meget stor del af arbejdet om bæredygtig produktion og minimalt klimaftryk, om at udnytte resurserne optimalt og minimere spild og forurening, – og nye plantebaserede og klimaneutrale fødevarer er i stærk udvikling, – denne udvikling sker fx også sammen med Arla Innovation. Alternative proteiner, og biodiversitet, udtagning af lavbundsjorde, cirkularitet, og vandmiljø, mm.
- De tidligere landsforsøg indenfor planteavl lever i bedste velgående.
- Nyt er det at flere fagområder er lagt sammen, bl.a. miljøområdet inden for kvæg og svin. Kvæg er i dag i folkemunde blevet ’den slemme dreng i klassen’ som methan-forurener, og derfor har SEGES meget fokus på metoder til at samle bl.a. methan fra køer og grise op, præcis der hvor produktionen foregår.
- Effektivitet, bl.a. hos køer, for samtidigt at reducere methanproduktion
- Forskning og udvikling indenfor økologi foregår for sig i De økologiske Landscenter.
- Vi mangle rat blive bedre til intelligent brug af data, – udgangspunktet er at landmanden via apps skal kunne styre sin produktion
- Klima og klimavirkemidler ER i fokus – virkemidlerne ses herunder
Økonomi
620 mio i omsætning, hvoraf halvdelen er produktionsafgifter og fonde, og resten er(stort set) betalt af erhvervet og projektmidler.
Besøget hos Arla Food Innovation 23. juni 2023
Udstyret med behørige navneskilte til alle, indledte Senior Vice President Lars Dalsgaard besøget hos Arla med en sikkerhedsbelæring – Safety First – Brug gelænderet, Bemærk nødudgange, Hjertestarter i receptionen m.v. Dette syntes ganske betegnende for Arla Food Innovation. Her overlades meget lidt til tilfældighederne og vi kunne begynde foredrag med kaffe og kage.
I 40 år har Lars Dalsgaard arbejdet for Arla, mest som mejeriingeniør i produktionen og de sidste 4 år som direktør for udviklingsafdelingen i Skejby. Og her er det Arlas Vision at skabe fremtidens mejeri og sikre sundhed og værdi i produktionen. Udmøntet i en Mission om at skabe værdi for Arla’s ejerkreds (nu omkr. 8500 mælkeproducenter i Danmark, Sverige, UK og Bahrain). I dag er det verdens 4. største mejeri med 21.000 ansatte især i de nævnte lande, hvor man producerer indenfor mærkerne Lurpak, Castello, Arla og Puck.
I Skejby er man siden 2017 placeret i et økosystem af virksomheder indenfor fødevareproduktion, universiteter og andre med interesse for fødevareklyngen og med mulighed for at udnytte synergieffekter som gælder hele værdikæden i produkternes livscyklus. Lars Dalsgaard fremhævede på den store klinge de evolutionære trends indenfor bæredygtighed.
- Stronger Planet (mht. CO2-reduktion)
- Stronger People (ernærings- og sundhedsaspektet for forbrugerne)
Det gælder hele udvikling af Fremtidens Mejeri – selv når det gælder produkter der ikke er indeholder mælk. Således forventer Arla at lancere et plantebaseret smørprodukt i 2024.
Arla Food Innovation arbejder via smagspaneler på at udvikle og sikre at såvel nye som kendte produkter smager ”rigtig”. Herom fortalte Lisbeth Bjerre Knudsen, der i 31 år har arbejdet for Arla med forbrugerne for øje. Arla har ansatte smagseksperter som løbende bliver testet for deres evner til at smage rigtigt og dermed være i stand til at skelne og værdisætte de smagsindtryk de modtager i neutrale smagslaboratorier. Ligeledes er der udvalgte prøve/smagsfamilier som i mere ”hjemlige” laboratorier bliver sat til at anvende og smage udvalgte produkter, mens de videoovervåges. Tilsvarende smagspaneler findes i Stockholm, i UK og i Bahrain. Alt for at afdække hvad der er afgørende for forbrugsoplevelsen hvadenten det er emballage, smags- og synsindtryk, konsistent eller andet.
Både foredrag og rundvisning gav en fin fornemmelse for Arlas omfattende arbejde med at tune de alle produkter der når ud til forbrugeren.